Fra kilometertellere til en viktig kompetansepartner i transportbransJen

Fartskriver AS ble etablert i 1955 og har dermed over 60 års erfaring fra transportbransjen. Fartskriver AS har som målsetning å være et ledende kompetansesenter for den veibaserte transportbransjen i Norge med særlig fokus på kunnskap, kvalitet og service. Vi er svært opptatt av sikkerhet og vi jobber også mot nullvisjonen, – ingen dødsulykker og ulykker med alvorlige personskader på norske veier. Vårt samfunnsbidrag skal være å bidra til at våre kunder har systemer og løsninger som imøtekommer alle krav til overholdelse av lovverk. Gjennom kursing og opplæring vil vi bidra til at sjåfører og transportforetak bygger opp den kompetansen de behøver. Målet er at alle skal komme seg trygt frem dit de skal.

Rolex is also closely associated with power and success, while green also happens to be the color of money. The connection between the two is therefore not far-fetched, as green usually carries a connotation of luxury. Since Reeves gifted them last week, the replica rolex watches and images of these engravings have appeared on the recipients’ social media pages, and we can’t say we blame them. We’d also be thrilled if we received the coveted Rolex Submariner 126610LN from one of the world’s best actors.

1946
Etablering
Firma Skuterud & Engelund

Firma
Skuterud og Engelund blir etablert på Majorstuen med salg av blant annet
nylonstrømper, hvitevarer som elektronisk strykejern og brannvernprodukter.

1949
Agentur for Kienzle
Kinzle-logo

Skuterud og Engelund AS får agenturet med den tyske produsenten Kienzle for salg i Norge av bl.a deres fartsskrivere til tyngre kjøretøy.

1955
Fartskriver AS
Faksimile fra Fartskriver AS internavis "i Farta" - Transport, tankavdeling, industriavdeling og serviceavdeling.

Kristian Fredrik Engelund, en av eierne begynte nå å se konturene av en suksess, så han registrerte firmanavnet AS Fartskriver, men la dette på is, i påvente av den rette anledning.

1959
Plombert kilomterteller

Myndighetene krever at alle dieselbiler skal dokumentere kjørt distanse. Dette blir starten på plombert kilometerteller

1962
Flytting til Kjelsås

Firmaets avdeling for fartsskrivere flytter fra Nedregate til den nedlagte trikkehallen på Kjelsås, et originalt og spesielt lokale med mye sjel.

1964
Karrieremuligheter

En ung gutt på 16 år kommer på sin Tempo Taifun motorsykkel, med dyne som bagasje, fra Vardal til Oslo, og får ansettelse i firmaet. Han er i dag firmaets Grand Old Man, og navnet er Knut Viberg.

1971
Krav om kjøre- og hviletid

Det stilles krav fra myndighetene om at transportører med lastebil over 16 tonn skal dokumentere kjøre- og hviletider.

1975
Skuterud og Engelund skiller lag

Skuterud og Engelund skiller lag. Skuteng AS, som firmaet nå heter, selges. Engelund starter eget selskap med Kienzle agenturet, og kan endelig ta i bruk det registrerte firmanavnet AS Fartskriver.

1977
Dødfall

Gründeren, Kristian Engelund dør. Han kone, Edle Engelund, viderefører virksomheten i hans ånd.

1981
Nye krav

Myndighetene krever stemplede kilometertellere. 

1985
Flytting
Faksimile fra Fartskriver AS' internavis "I Farta" - Nå er vi endelig samlet i Persveien

Firmaet etablerer Petroteknisk, med utgangspunkt i Kienzles kortautomater for styring av bensin-/dieselpumper. Senere samme år flytter Fartskriver fra Kjelsås og Thorsov til egne lokaler i Persveien 32 på Ulven.

1992
Overflødig kilomterteller
Faksimile fra Fartskriver AS' internavis "I Farta" - Kilometertellere, hva når?

Myndighetene innfører innkreving av veiavgift ved å øke dieselprisen. Firmaets hovedprodukt kilometertelleren reduseres derved over natten til null.

1994
Krav om fartsskriver

EU og myndighetene stiller spesielle tekniske krav til fartsskriveren. Det betyr at alle lastebiler over 3,5 tonn må skifte til EU-godkjent fartsskriver.

1995
Jubileum
Faksimile fra Fartskriver AS' internavis "I Farta" - mer enn 49 år i transportørens tjeneste
1997
Nye eiere

Familien Engelund selger selskapet til gårdeier Nils A. Rognerud og Fartskrivers daværende ledelse, Bjørn Clason, Jan Erik Borgen og Knut Viberg

2005
50 år
Faksimile fra Fartskriver AS' internavis "I Farta" -Fartskriver AS 50 år
2006
Krav om digital fartsskriver
Faksimile fra Fartskriver AS' internavis "I Farta" -Hektisk innspurt for digitale fartsskeriverkurs før 1. januar 2006

Myndighetene og EU krever at alle nyregistrerte lastebiler skal ha digital fartsskriver. Takk! Dette ga firmaet en «ny giv».

2007
VDO kjøpes opp

Siemens VDO selges til Continental, som dermed blir Europas nest største og verdens 5. største selskap.

2018
Flytting

Fartskriver AS flytter inn i store fine lokaler ved Berger Truck Senter ved E6, rett nord for skedsmokorset.

2020
Fortsatt optimisme
Hvit volvo med Fartskriver logo og folie design.

Fartskriver AS har i dag rundt 30 ansatte på kontoret på Berger. Vi har spisskompetanse på produktene vi forhandler; fartsskrivere, ryggekamera, alkolås, flåtestyring samt produkter som håndterer drivstoff og smøremidler. Vi har eget autorisert fartsskriververksted som gjennomfører lovpålagt 2-års kontroll, montering og reparasjon av produktene vi forhandler. Vi har konsulenter som sitter med spisskompetanse på kjøre-og hviletid. Vi tilbyr også våre kunder en rekke myndighetspålagte og kompetansegivende kurs. Vi gleder oss til fortsettelsen!

Oktober 2021
Godkjenning som lærersted
YSK

Statens Vegvesen godkjenner vår søknad som godkjent lærested for etterutdanning. Vi starter våre første YSK kurs etter en høst hvor vi har bygget om hallene våre slik at vi kan holde YSK innendørs, i varmen! 

Januar 2022
Petro + Fartskriver = sant
Petro

Petro-Utrustning AS som har vært et heleid datterselskap av Fartskriver blir nå Fartskriver AS. 

August 2022
Fartskriver trafikkskole
Oktober 2023
YSK Grunnudanning

Endelig i gang med vårt første YSK Grunnkurs.

2025
Vi fyller 70år!