Fra kilometertellere til en viktig kompetansepartner i transportbransJen
Rolex is also closely associated with power and success, while green also happens to be the color of money. The connection between the two is therefore not far-fetched, as green usually carries a connotation of luxury. Since Reeves gifted them last week, the replica rolex watches and images of these engravings have appeared on the recipients’ social media pages, and we can’t say we blame them. We’d also be thrilled if we received the coveted Rolex Submariner 126610LN from one of the world’s best actors.
Firma
Skuterud og Engelund blir etablert på Majorstuen med salg av blant annet
nylonstrømper, hvitevarer som elektronisk strykejern og brannvernprodukter.

Skuterud og Engelund AS får agenturet med den tyske produsenten Kienzle for salg i Norge av bl.a deres fartsskrivere til tyngre kjøretøy.

Kristian Fredrik Engelund, en av eierne begynte nå å se konturene av en suksess, så han registrerte firmanavnet AS Fartskriver, men la dette på is, i påvente av den rette anledning.
Myndighetene krever at alle dieselbiler skal dokumentere kjørt distanse. Dette blir starten på plombert kilometerteller
Firmaets avdeling for fartsskrivere flytter fra Nedregate til den nedlagte trikkehallen på Kjelsås, et originalt og spesielt lokale med mye sjel.
En ung gutt på 16 år kommer på sin Tempo Taifun motorsykkel, med dyne som bagasje, fra Vardal til Oslo, og får ansettelse i firmaet. Han er i dag firmaets Grand Old Man, og navnet er Knut Viberg.
Det stilles krav fra myndighetene om at transportører med lastebil over 16 tonn skal dokumentere kjøre- og hviletider.
Skuterud og Engelund skiller lag. Skuteng AS, som firmaet nå heter, selges. Engelund starter eget selskap med Kienzle agenturet, og kan endelig ta i bruk det registrerte firmanavnet AS Fartskriver.
Gründeren, Kristian Engelund dør. Han kone, Edle Engelund, viderefører virksomheten i hans ånd.
Myndighetene krever stemplede kilometertellere.

Firmaet etablerer Petroteknisk, med utgangspunkt i Kienzles kortautomater for styring av bensin-/dieselpumper. Senere samme år flytter Fartskriver fra Kjelsås og Thorsov til egne lokaler i Persveien 32 på Ulven.

Myndighetene innfører innkreving av veiavgift ved å øke dieselprisen. Firmaets hovedprodukt kilometertelleren reduseres derved over natten til null.
EU og myndighetene stiller spesielle tekniske krav til fartsskriveren. Det betyr at alle lastebiler over 3,5 tonn må skifte til EU-godkjent fartsskriver.

Familien Engelund selger selskapet til gårdeier Nils A. Rognerud og Fartskrivers daværende ledelse, Bjørn Clason, Jan Erik Borgen og Knut Viberg


Myndighetene og EU krever at alle nyregistrerte lastebiler skal ha digital fartsskriver. Takk! Dette ga firmaet en «ny giv».
Siemens VDO selges til Continental, som dermed blir Europas nest største og verdens 5. største selskap.
Fartskriver AS flytter inn i store fine lokaler ved Berger Truck Senter ved E6, rett nord for skedsmokorset.

Fartskriver AS har i dag rundt 30 ansatte på kontoret på Berger. Vi har spisskompetanse på produktene vi forhandler; fartsskrivere, ryggekamera, alkolås, flåtestyring samt produkter som håndterer drivstoff og smøremidler. Vi har eget autorisert fartsskriververksted som gjennomfører lovpålagt 2-års kontroll, montering og reparasjon av produktene vi forhandler. Vi har konsulenter som sitter med spisskompetanse på kjøre-og hviletid. Vi tilbyr også våre kunder en rekke myndighetspålagte og kompetansegivende kurs. Vi gleder oss til fortsettelsen!

Statens Vegvesen godkjenner vår søknad som godkjent lærested for etterutdanning. Vi starter våre første YSK kurs etter en høst hvor vi har bygget om hallene våre slik at vi kan holde YSK innendørs, i varmen!

Petro-Utrustning AS som har vært et heleid datterselskap av Fartskriver blir nå Fartskriver AS.


Endelig i gang med vårt første YSK Grunnkurs.
